Tuesday, March 17, 2009

APA DAH JADI BOIKOT2 NIH - DARI INFORMASI KE AKSI

Obama idiot!!!
Kenapa ko tak ubah dasar
luar ko!!!

Asyik cerita politikal jer.Kita ke subjek lain lak iaitu subjek boikot!!!Tapi kena gak politik sikit2-ed

Krisis ekonomi yang melanda sehingga kini menjadikan ekonomi Amerika terus kecut dan terus malap.Akibat daripada perang Israel.Ekonomi dunia terus menjunam dan meleset sama sekali.Hal ini turut dirasakan warga Malaysia dan juga warga dunia.

Aku pun turut terasa.Hari2 aku lepak Hasma Tomyam takde duit nk minum-iklan

Kemelesetan ekonomi akan berterusan hingga untuk 2-3 tahun dan kemelesetan ekonomi kali ini adalah yang paling teruk dan buruk berbanding tahun2 yang lain.

Kenapa?

Ramai diantara penganalisi2 ekonomi (spt aku-ed) berpendapat bahawa kemelesetan ekonomi dunia yang berlaku adalah akibat boikot yang berterusan di seluruh dunia.Memboikot apa sahaja produk2 dari USA dan Israel akibat perang di Palestine.Dan inilah yang dilakukan berikutan kemarahan rakyat dunia yang marahkan kezaliman Israel terhadap warga Palestine.

Disebabkan boikot inilah rakyat dunia meraikan betapa 'manis'nya kemelesetan ekonomi hasil daripada boikot2 nih.Inilah yang membuatkan Amerika dan Israel harus akur dan tunduk terhadap tentangan hasil daripada boikot2 nih.Tapi Amerika tetap Amerika, Israel tetap Israel...Tiada apa pon yang boleh menghalang Amerika dan Israel menyebarkan dakyah2 takbur dan propaganda mereka dalam campur tangan mereka di negara2 hasil jajahan dan idea2 demokrasi tajaannya.Begitu juga syarikat2 kapitalisme yang masih berdiri teguh diserata dunia.

Begitu juga dengan comrade2 disini.Kesedaran comrade agak tinggi dalam bab memboikot barangan2 Amerika berikutan hasil melepak kat warung kopi.Bermakna tiada lagi...

1-Makanan segera cam KFC, Mc donald, Meggi
2-Selua dalam Hush Puppies, boxer (Sapa beli nih woi???)
3-Brand2 kasut cam Converse, Vans, Nike, Adidas (kasut futsal)
4-T-shirt2 Quicksilver, Polo, Crocodile
5-Seluar jeans Levis, Lee
6-Rokok Dunhill, Marlboro
7-Barangan2 komputer cam Microsoft, Dell dsb...
8-Laman2 web spt myspace, fotopages
9-Mcm2 lagi lahhh...

Namum percaya atau tak...Ekonomi Amerika itu gergasi.Senarai2 yang dinyatakan diatas tak mungkin boleh diboikot secara terus.Konsumerisme diatas nama minat dan gaya juga menjadi alasan tuk mencapai status 'mewah' serta lazat atau mudah.Kita tak mungkin lari daripada membeli barangan2 yang dinyatakan diatas kerana ianya berada 'senang disekeliling kita.

Jadi sejauh manakah keberkesanan daripada informasi nih untuk dijadikan aksi???

Tidak!!! dan jangan harap.

-Bersambung

No comments:

Post a Comment